Een gesprek met je ziel, omdat je onbereikbaar bent!

Gisterenavond was ik in gesprek met de medemensen, de kiezers van de #PVV van Geert Wilders, op mijn andere Facebook-pagina. 
Het gesprek ging over de komende verkiezingen in Nederland. Al snel ging het over Zwarte Piet. Ik ga niet hier herhalen wat de beste meneer zei en als je per sé dat wil lezen, voel je je vrij om die pagina te liken en verder te lezen. 
Wat mij fascineert in dit soort gesprekken is wat in de ziel van mijn medemensen, ongeacht kleur en politieke voorkeur, leeft. Ik heb geprobeerd het gesprek zodanig te voeren dat een echt gesprek op gang komt. Er kwam geen normaal gesprek uit. Wel kreten zoals 'pak je koffers en ga terug naar het land waar je vandaan komt'. 

Weet u, dit soort leuzen zijn voor mij een symptoom, ik zou niet zeggen van racisme hoewel het daarop lijkt, maar van een schroefje dat in de ziel van zo iemand los is gesprongen. Een diepe wond in de ziel. Eigenlijk een wond die je jezelf bezorgt, want ik kan mij niet voorstellen dat een oude persoon, vader of moeder, een persoon die de belichaming van normen en waarden zou moeten zijn, een persoon die de normen en waarden van generatie op generatie zou moeten overbrengen, dat zo'n persoon anderen beledigt. Zonder aanleiding. Dat dat de zin is van je leven? Soit!
Voor mij zijn normen en waarden universeel. Eigenlijk de tien geboden van de mensheid. Vanaf je eerste dag op deze aarde ,of je nou uit Azië, Afrika, Amerika, Europa komt, of je nou analfabeet of geletterde bent, of je nou geel, zwart, wit, blauw bent, of je nou klein, groot, dik of dun bent, krijg je dat in de borstvoeding, in je opvoeding. Ik word niet boos op iemand die zo maar anderen beledigt, maar ik krijg zelfs medelijden met degene. Je verziekt je ziel. Je verwondt je ziel. Je draagt een ziel die van alle kanten lekt. Verzwaar je ziel en je hart niet met negatieve energie. Ik kon niet tot jou spreken want er kwam geen gesprek op gang. Je was onbereikbaar. Nu spreek ik tot je ziel.
Pas goed op jezelf en op je ziel en wees een voorbeeld voor de jongere generatie. Dat kost niks.

Reacties

Populaire posts